آموزش استفاده از سامانه آموزش های الکترونیکی دانشگاه مراغه

ورود به سامانه یادگیری الکترونیک LMS

دانلود نرم افزار های مورد نیاز سامانه آموزش های الکترونیکی

دریافت فیلم های آموزشی استفاده از سامانه مربوط به اساتید

دریافت فیلم های آموزشی استفاده از سامانه مربوط به دانشجویان

 

پرسش‌های متداول -بخش  کلاس های آنلاین 


آموزش ضبط کلاس آنلاین - راهنمای ویدیویی


راهنمای نوشتاری

ضبط رویداد با استفاده از افزونه اختصاصی اسکای‌روم انجام می شود. این افزونه فقط بر روی مرورگر گوگل کروم نسخه دسکتاپ قابل نصب می‌باشد و قابل استفاده بر روی موبایل یا تبلت نیست.

همچنین توجه داشته باشید برای استفاده از امکان ضبط رویداد با استفاده از این افزونه به دستگاهی با سخت‌افزار قوی‌تر نیاز دارید.

پس از نصب افزونه از فروشگاه گوگل مطابق راهنمای زیر می‌توانید رویداد خود را ضبط کنید:

توجه داشته باشید که ویدیوی خروجی توسط افزونه به یکی از فرمت‌های webm یا mkv بر روی سیستم شما ذخیره می شود. در صورت نیاز بعد از ذخیره فایل ویدیویی می توانید با استفاده از نرم‌افزارهای مبدل همچون نرم افزار Handbrake فرمت ویدیو را تغییر دهید. (از اینجا دانلود کنید).

پس از نصب افزونه با کلیک بر روی آیکون اسکای‌روم طبق راهنمای زیر عمل کنید.

1- در این قسمت سه آیکون مشاهده می شود که هرکدام به ترتیب از سمت راست:
  • میکرفون: با فعال بودن این گزینه صدای ورودی از میکرفون شما ضبط می‌شود.
  • صدای تب مروگر: با فعال بودن این گزینه صدای خروجی تب مرورگر ضبط می‌شود.
  • صفحه نمایش: با فعال بودن این گزینه تصویر تب مرورگر ضبط می‌شود.

دقت داشته باشید که بصورت پیش فرض دگمه میکروفون غیر فعال میباشد و برای اولین بار باید برای استفاده از میکروفون این دگمه را فعال کنید ، پس از کلیک بر روی آیکون میکروفون مروگر از شما اجازه فعال کردن این قابلیت را درخواست می کند ، با فشردن گزینه Allow میتوانید این اجازه را صادر کنید . برای عدم ذخیره هرکدام از امکانات بالا می توانید آیکون مورد نظر را غیرفعال کنید.
2- در این قسمت تنظیمات مربوط به افزونه نمایش داده شده است.
3- لیست ویدئو های ذخیره شده در این قسمت قابل مشاهده می باشد.
با فشردن کلید Start Recording افزونه شروع به ضبط رویداد شما خواهد کرد

 
skyoom-desktop-sharing-extention
 

با کلیک بر روی دگمه تنظیمات می توانید کیفیت و فرمت ویدیوی خروجی (webm, mkv) را تغییر بدهید.
همچنین می توانید با استفاده از گزینه Mute Tab When Recording خروجی صدای اتاق را در حین ضبط قطع کنید (آن را بیصدا کنید). همچنین انجام عملیات ذخیره و یا نمایش، پیش نمایش ویدیو با زدن دگمه Stop Recording در انتهای عملیات ضبط قابل تنظیم می باشد.

skyoom-desktop-sharing-extention
 

برای اتمام ضبط رویداد ، بر روی گزینه Stop Recording کلیک کنید.

skyoom-desktop-sharing-extention
 

پس از پایان ضبط رویداد حتما فایل ویدئویی خروجی را با کلیک بر روی گزینه Save Video بر روی سیستم خود ذخیره نمایید

اندازه تصویر (Resolution) خروجی به کیفیت مانیتور شما بستگی دارد و این مقدار در قسمت بالای دگمه Save Video در تصویر زیر نمایش داده شده است.

 
skyoom-desktop-sharing-extention
 

درصورتی که قبلا نیز اقدام به ذخیره رویداد خود کرده باشید ، با کلیک بر روی گزینه Recorded Videos می توانید لیست ویدئو های دخیره شده توسط افزونه را مشاهده کنید.همچنین می توانید با انتخاب آنها و کلیک برو روی گزینه Delete Selected Videos ویدئو های ذخیره شده را نیز از حافظه مرورگر خود حذف کنید.
توجه داشته باشید که بعد از مطمئن شدن از ذخیره فایل ویدئویی بر روی سیستم خود ، اقدام به حذف کردن فایل های ویدئویی از لیست نمایید.

 
skyoom-desktop-sharing-extention


 
 

هنگامی که نمی توانید به اتاق وارد شوید احتمالا مشکلات زیر برای شما پیش آمده است.

1. لینک اتاق خطا دارد . این مشکل ممکن است به دلیل استفاده از ایمیل در نام کاربری باشد همچنین ممکن است لینک ناقص را در قسمت آدرس مرورگر خود وارد کرده باشید.
 
skyoom-desktop-sharing-extention


2. ممکن است دسترسی کاربر شما عادی باشد و رویداد هنوز شروع نشده باشد. این حالت بخاطر گزینه "ابتدا اپراتور وارد شود" در تنظیمات اتاق شما فعال شده است . پس از مشاهده این پیغام به صورت خودکار در صف ورود قرار خواهید گرفت و به محض ورود اپراتور وارد اتاق خواهید شد.
 
skyoom-desktop-sharing-extention


3. حساب کاربری شما بخاطر اتمام اعتبار زمانی و یا شارژ و یا بصورت دستی توسط برگزار کننده غیر فعال شده است.
 
skyoom-desktop-sharing-extention


4. کاربر شما اجازه دسترسی به اتاق شما را ندارد. دسترسی کاربران به اتاق ها توسط برگزار کننده مدیریت می شود.
 
skyoom-desktop-sharing-extention


5. ممکن است شناسه کاربری و یا گذرواژه خودرا اشتباه و یا ناقص وارد می کنید. ویا ممکن است هنوز چنین حساب کاربری توسط برگذار کننده در سیستم تعریف نشده است.
 
skyoom-desktop-sharing-extention


6- سرویس شما منقضی شده است.
 
skyoom-desktop-sharing-extention


7- شارژ سرویس شما به پایان رسیده است .
 
 
 

برای تست میکروفون خود مطابق تصویر زیر عمل کنید .
درصورتی که میکروفون شما فعال باشد صفحه زیر به شکل ارتعاش های صدا (طبق تصویر مشخص شده ) در خواهد آمد.
 
skyoom-desktop-sharing-extention



در صورتی که در مرحله قبل میکروفون به درستی کار نکرد این صفحه را مطالعه کنید.
درصورتی که پیغام "اجازه دسترسی مرورگر به میکروفون داده نشده است" را مشاهده کردید این صفحه را مطالعه کنید
 
 

لطفا بعد از کارکرد صحیح میکروفون در صفحه تست، وارد محیط اتاق شده بر روی دگمه Secure که قبل از آدرس سایت قرار داده شده کلیک کنید و دسترسی مرورگر به میکروفون را طبق تصویر در اتاق بررسی کنید هردو گزینه میکروفون و وبکم باید در وضعیت Allow باشند.
 
skyoom-desktop-sharing-extention


همچنین توجه داشته باشید که بعد از بررسی نکات ذکر شده، تنظیمات میکروفون را در اسکای روم بررسی کنید.
پس از بررسی نکات ذکر شده تنظیمات میکروفون را در اسکای روم بررسی نموده و میکروفون صحیح را انتخاب کنید.
 
skyoom-desktop-sharing-extention
 
skyoom-desktop-sharing-extention
 

اگر هنگام اشتراک‌گذاری میکروفون، پیغام "دسترسی به میکروفون غیرفعال شده است" را دریافت کردید، برای فعال‌سازی میکروفون خود می‌توانید طبق راهنمای زیر عمل کنید:
ابتدا وارد منوی شروع (Start) شده و با کلیک بر روی علامت چرخ‌دنده وارد بخش تنظیمات ویندوز شوید.



پس از ورود به صفحه تنظیمات ویندوز، بخش Privacy را انتخاب نمایید.



در ستون سمت چپ این صفحه، روی گزینه Microphone کلیک کنید. با فعال‌سازی گزینه Allow apps to access your microphone دسترسی ویندوز به وبکم فعال خواهد شد.

 

درصورت عدم کارکرد صحیح میکروفون در سایت تست طبق راهنمای داده شده تنظیمات میکروفون در ویندوز خودتان را چک کنید.
1. برروی آیکون بلندگو (Speaker) کیک راست کرده و گزینه Recording devices را انتخاب کنید.
 
skyoom-desktop-sharing-extention


2. در پنجره باز شده لیستی از دستگاه‌های ارسال صدا را مشاهده خواهید کرد. با ایجاد صدا و صحبت کردن، مشاهده خواهید کرد که نوار سبز رنگی در یکی از این دستگاه‌ها نوسان ایجاد می‌کند. این بدین معناست که آن دستگاه فعال می‌باشد.
3. در صورتی که مشاهده کردید نوار سبز رنگ در حال نوسان بود، یعنی میکروفون شما به درستی پیکربندی شده است.
4. روی دستگاه فعال موردنظرتان کلیک کنید تا انتخاب شود. سپس مطابق تصویر زیر دکمه "Set Default" را انتخاب کنید.
5. روی دکمه "Ok" کلیک کنید.
 
skyoom-desktop-sharing-extention
 

این خطا به دلیل عدم دسترسی مرورگر به وبکم شما نمایش داده شده است.
لطفا وارد محیط اتاق شده بر روی دگمه Secure که قبل از آدرس سایت قرار داده شده کلیک کنید و دسترسی مرورگر به وبکم را طبق تصویر در اتاق بررسی کنید گزینه وبکم باید در وضعیت Allow باشند.
 
skyoom-desktop-sharing-extention
 
 

اکوی صدا زمانی پیش می آید از بلند گو به میکروفون منتقل شود این وضعیت در یکی از سه حالت زیر رخ میدهد
1-بیش از یک سیستم در یک محیط (فیزیکی) در اتاق مجازی مشترک آنلاین باشند.
2- روی یک سیستم با دو مرورگر مختلف وارد یک اتاق مجازی شوید.
3- روی یک مرورگر با دو تب مختلف وارد یک اتاق محازی شودید.

برای رفع این مشکل:
فاصله دو سیستم و یا از هدست استفاده کنید.
 

رای تست وبکم مطابق تصویر زیر اقدام کنید .
درصورتی که وبکم شما فعال باشد تصویر شما طبق راهنمای مشخص شده در این کادر نمایش داده خواهد شد.
 
skyoom-desktop-sharing-extention


در صورتی که وبکم شما در این صفحه به درستی کار کرد باید تنظیمات مربوط به دسترسی مرورگر برای اسکای روم بررسی شود و در صورتی که وبکم شما به درستی کار نکرد باید وبکم خود را تعویض کنید.

اگر از آن دسته کاربرانی هستید که از دستگاه آیفون یا آیپد خود برای شرکت در رویدادها استفاده می‌کنید ممکن است به هنگام فعال کردن میکروفن یا وبکم، با این پیام روبرو شوید. این مشکل زمانی رخ می‌دهد که به جای باز کردن لینک رویداد به صورت مستقیم از خود مرورگر (سافاری)، از طریق یک برنامه دیگر مانند تلگرام، واتساپ یا ایمیل بر روی لینک اتاق کلیک کرده و وارد رویداد شوید. در این حالت مرورگر سافاری اجازه دسترسی به میکروفون یا وبکم را به شما نخواهد داد.

برای رفع این مشکل لازم است مطابق تصاویر زیر ابتدا لینک اتاق را کپی (copy) و سپس در نوار آدرس مرورگر سافاری خود جای‌گذاری (paste) و اجرا نمایید:



 

دقت داشته باشید که حتما از مرورگرهای کروم و یا فایر فاکس استفاده کنید.
اگر از آغاز رویداد اطمینان دارید و صدایی دریافت نمی کنید موارد زیر را بررسی کنید:
یکبار اتاق را ترک کنید و سپس وارد شوید.
برای تست خروجی صدای خود به (اینجا) رفته و خروجی صدا را در دستگاه خود تست کنید.
 
skyoom-desktop-sharing-extention


در صورتی که در سایت تست موفق نشدید صدایی بشنوید به احتمال زیاد سیستم خروجی صدا شما (اسپیکر) مشکل دارد و باید سخت افزاری این مشکل را بررسی کنید.
درصورتی که شما از اینترنت سازمانی استفاده می کنید باید توجه داشته باشید که برای استفاده از بستر اسکای روم باید پورت های مشخصی باز باشند. جهت اطلاع از پورت های مورد نیاز با واحد پشتیبانی در ارتباط باشید.

در غیر این صورت لطفا به (این صفحه) رفته و تنظیمات خروجی صدا را برروی سیستم عامل خود (ویندوز ) چک کنید.
 

معمولا این مشکل زمانی رخ میدهد که فرمت فایل با گروه انتخاب شده (اسلاید ، صدا ، ویدئو ، متفرقه ) همخوانی نداشته باشد.
برای بررسی بیشتر به (راهنمای مدیریت فایل ها از داخل اتاق) مراجعه نمایید.
همچنین توجه داشته باشید که قسمت "متفرقه" به منظور دانلود فایل ها توسط کاربران شما تهیه شده است. از این رو فایل های که قصد پخش آن ها را دارید در این قسمت بارگذاری نفرمایید.
 
اگر از اینترنت سازمانی استفاده نمی کنید و همچنان مشکل دریافت صدا دارید باید تنظیمات صدا را برروی سیستم خود بررسی نمایید.
1. با کلیک راست کردن برروی آیکون بلندگو (Speaker) و انتخاب گزینه Sounds پنجره تنظیمات صدا برای شما باز خواهد شد.
 
skyoom-desktop-sharing-extention


درپنجره باز شده به سربرگ Playback بروید.
 
skyoom-desktop-sharing-extention


در سربرگ Playback لیستی از دستگاه‌های پخش صدا را مشاهده خواهید کرد. درصورتی که هیچ موردی را مشاهده نمی کنید یا کارت صدا و یا درایور مربوطه برروی سیستم شما نصب نیست. با پخش یک موزیک روی سیستم و شنیدن صدای خروجی از بلندگو ، مشاهده خواهید کرد که نوار سبز رنگی در یکی از این دستگاه‌ها نوسان ایجاد می‌کند. این بدین معناست که آن دستگاه فعال می‌باشد.
3. در صورتی که مشاهده کردید نوار سبز رنگ در حال نوسان بود، یعنی دستگاه خروجی صدای شما به درستی پیکربندی شده است. روی دستگاه فعال کلیک کنید تا انتخاب شود. سپس مطابق تصویر زیر دکمه "Set Default" را انتخاب کنید.
4. روی دکمه "Ok" کلیک کنید.

معمولا وقتی کل دسکتاپ و یا مرورگر به اشتراک گذاشته می شود و روی همان صفحه اتاق که رویداد در حال برگذاری است بمانید این حالت پیش می آید و هنگامی که خارج از محیط اسکای روم در حال ارایه محتوا هستید کاربران تصویر مناسب را دریافت می کنند.
می‌توانید برای رفع این حالت از قسمت منوی اتاق برروی تنظیمات کلیک کنید و در سربرگ عمومی گزینه جلوگیری از اکوی تصویر دسکتاپ را فعال کنید.

desktop-echo
 

این مشکل می‌تواند به دلیل وجود فایروال بر روی سیستم یا شبکه شما باشد. برای انتقال صدا یا تصویر می‌بایست پورت های 10000 تا 11000 از نوع UDP که مورد استفاده برنامه هستند را در تنظیمات فایروال خود باز بگذارید. همچنین این مشکل می‌تواند به دلیل فعال بودن پراکسی یا VPN بر روی رایانه یا دستگاه موبایل یا تبلت شما باشد که در این صورت توصیه می‌کنم برای کیفیت ارتباطی بهتر آن را قطع کنید.
 
این مشکل بیشتر به علت عدم پایداری و یا سرعت اینترنت شما رخ می دهد . لطفا برای مطمئن شدن از پایداری اینترنت تست های زیر را انجام دهید.

1. برای بررسی سرعت واقعی اینترنت خود از وب سایت هایی مانند www.speedtest.net استفاده نمایید.
 
تست سرعت


2.پایداری اینترنت خود را می توانید در منوی برنامه، در گزینه "وضعیت اتصال" بررسی کنید.
 
دستور گرفتن پینگ در محیط ویندوز


در صورتی که time شما کمتر از 60ms و بدون نوسان باشد از پایداری لازم برخوردار است.
استفاده از اینترنت وای فای (بیسیم) میتواند باعث اختلال در ارتباط شود و همچنین فاصله شما از مودم نیز در این امر تاثیر دارد.
 
ممکن است در وارد کردن متن دچار مشکل برعکس بودن کلمات شوید.
این مشکل به خاطر انتخاب حالت Justify در تنظیمات ابزار متن هست.
لطفن حالت دیگری را انتخاب کنید تا مشکل برطرف شود.
 

جهت به‌روزرسانی مرورگر کروم خود می‌توانید طبق راهنمای تصویری زیر اقدام کنید.
در ابتدا بر روی دکمه به شکل سه نقطه که در سمت راست نوار آدرس قرار دارد کلیک کرده و سپس در پنجره بازشده از قسمت Help بر روی About Google Chrome کلیک کنید.

chrome-update-step-1

در پنجره بازشده، به‌صورت خودکار به‌روزرسانی های موجود بررسی و نصب می‌شوند.

chrome-update-step-2

در مرحله آخر بعد از دریافت پیام به‌روزرسانی به نسخه جدید، بر روی دکمه Relaunch کنید تا مرورگر یکبار بسته و باز شود. برای اطمینان از موفقیت‌آمیز بودن عملیات آپدیت، ورژن مرورگر خود را دوباره بررسی نمایید.
 
 

سوالات متداول و عمومی کاربران کلاس های آنلاین

 
 
* تمامی موضوعاتی که محتوای آنها با استفاده از امکانات صدا، تصویر و اشتراک گذاری اسکای روم قابل ارایه باشند را می توان به صورت آنلاین برگزار نمود. کلیه دروس مقاطع تحصیلی، رشته های دانشگاهی، تخصص های فنی و مهندسی، نرم افزارهای رایانه ای، آموزش های قرآنی و مذهبی، دوره های فرهنگی و هنری، زبان های خارجی و بسیاری موارد دیگر به صورت آنلاین قابل ارایه می باشند.

* از آنجایی که ترافیک اصلی بر روی سرورهای اسکای روم می باشد، برای برگزاری یک دوره آموزشی آنلاین کافی است سرعت لازم جهت تدریس مدرس فراهم شود. این سرعت متناسب با امکانات مورد استفاده در کلاس مانند صدا، تصویر و دسکتاپ بین 5 KB/s تا 50 KB/s متغییر خواهد بود. به بیان دیگر حداقل اینترنت ADSL 128 ضروری است. دقت داشته باشید برای ارایه محتوا سرعت آپلود اهمیت دارد.

* مدرس می تواند از هر مکان دلخواه که به اینترنت دسترسی داشته باشد در کلاس حضور یافته و به تدریس بپردازد. یکی از امتیازات آموزش آنلاین امکان استفاده از اساتید مجرب در سایر شهرها و کشورها می باشد

* محدودیتی در ظرفیت کلاس های آنلاین اسکای روم وجود نداشته و متناسب با سرویس تهیه شده می توان کلاس ها را با ظرفیت دلخواه برگزار نمود اما با توجه به اینکه در کلاس آنلاین ارتباط 2 طرفه می باشد لذا مدیریت تعداد زیاد کارآموز کار دشواری بوده و می تواند در تعامل کارآموزان حاضر در کلاس اثر منفی داشته باشد. ظرفیت پیشنهادی برای هر کلاس بین 10 تا 50 نفر است.

* تمامی افرادی که به اینترنت مناسب دسترسی داشته باشند می توانند بدون محدودیت مکانی از داخل یا خارج کشور در دوره های آنلاین شرکت نمایند.
 
* یک دستگاه رایانه و اینترنت مناسب برای شرکت در کلاس آنلاین کافی است اما برای برقراری ارتباط 2 طرف با مدرس و یا سایر کارآموزان می بایست از هدست و وبکم استفاده نمود.
 
* بله در صورتی که اینترنت از نوع ADSL باشد می توان از منزل نیز در کلاس های آنلاین شرکت نمود. اینترنت های Wimax و GPRS برای شرکت در کلاس های آنلاین مناسب نمی باشند.
* بله می توان به صورت همزمان چندین کلاس آنلاین را در اتاق های مجازی مجزا برگزار نمود.

* امکان پرسش و پاسخ :
بله ارتباط میان مدرس و کارآموزان می تواند به صورت دو‌طرفه برقرار شده و همانند کلاس های حضوری امکان پرسش و پاسخ وجود دارد.

*بله در کلاس های حضوری نیز می توان با نصب میکروفون و وبکم امکان حضور کارآموزان آنلاین را فراهم نمود. این ارتباط نیز می تواند به صورت دوطرفه برقرار گردد.

* بهتر است صدای افراد از فاصله بسیار کم گرفته شود و دریافت صدا از محیط (بلندگوهای محل برگزاری) به هیچ عنوان توصیه نمی شود. از این رو در صورتی که سخنرانان و ارایه دهندگان شما در محل مشخصی تثبیت شده اند، می توانید از میکروفون های با کیفیت رومیزی و یا میروفون های رایج در رویدادها استفاده کنید. اما در صورتی که سخنرانان و ارایه دهندگان در حال حرکت بر روی سکو هستند، حتما از میکروفون های بیسیم یقه ای یا دستی استفاده کنید. البته می توانید از هندزفری بلوتوث یا بیسیم و گوشی های تلفن هوشمند یا تبلت نیز استفاده نمایید.
 
* دوربین های فیلمبرداری امکان اتصال به سیستم های تحت وب را ندارند و حجم تصاویر تولید شده با این دوربین های نیز بسیار بالاست و مناسب انتقال در بستر وب نمی باشند. در صورت نیاز می توانید از وبکم های با کیفیت بالا استفاده نمایید.